Mercantilização do ensino superior, crise trabalhista e pandemia do COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29404/rtps-v8i13.822

Keywords:

Technological Progress, Capital Crisis, Job Market, Teaching Work, University, University Education

Abstract

this article aimed to analyze the commodification of higher education and the impact of digital technologies and the coronavirus pandemic on the level of learning and work of university professors. The methodology used was a bibliographical review – with content analysis (theoretical-deductive and dialectic), in a qualitative and quantitative way. The conclusion was that the process of commodification of higher education, the economic crises and the COVID-19 pandemic boosted the implementation of the virtual class system, in hybridity with face-to-face classes, impacting the quality of teaching and the work of teachers. university students, who started to face difficulties with the volume of work, with the mastery of new digital tools and with the challenge of maintaining the level of engagement and learning of students.

Author Biographies

Alex Dylan Freitas Silva, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG), Brazil

Master in Labor Law from the Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG), where he completed his Doctorate course in Labor Law, as a Fellow of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). He works as a professor of Labor Law, Labor Procedural Law and Social Security Law at PUC/MG. He also teaches Labor Law, Labor Procedural Law, Social Security Law and Civil Procedural Law at the Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS). He teaches Labor Law, Labor Procedural Law, Social Security Law and Consumer Law at Nova Faculdade. He is part of the Grupo de Pesquisa Retrabalhando o Direito (RED), at PUC/MG, and the Grupo de Pesquisa Trabalho, Constituição e Cidadania of the Universidade de Brasília (UnB).

Ana Cláudia Nascimento Gomes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG), Brazil

Doutora em Direito Público pela Universidade de Coimbra, Portugal, com Pós-Doutorado pelo Centro Universitário do Distrito Federal. Atua como docente da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MG) e como Procuradora Regional do Trabalho no Ministério Público do Trabalho. Também atua como docente contratada na Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra (2023).

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Published

2023-12-29

How to Cite

Silva, A. D. F., & Gomes, A. C. N. (2023). Mercantilização do ensino superior, crise trabalhista e pandemia do COVID-19. RTPS - Revista Trabalho, Política E Sociedade, 8(13), e–822. https://doi.org/10.29404/rtps-v8i13.822