"At the beginning it was complicated , it was an ant work"
teaching work with migrant children
DOI:
https://doi.org/10.29404/rtps-v8i13.787%20Keywords:
Trabalho docente, Migração internacional, Ensino fundamentalAbstract
The article analyzes particularities of the teaching work with children from international migration. The theoretical perspective is based on François Vatin and the notion of work as a creative act. This is a case study and the technique applied was the semi-structured, interview conducted in Goiânia, Goiás state, Brazil, in 2020, with a third-grade teacher who taught classes to a child from Cuba in a municipal school. The result indicates that, despite the absence of institutional support, the teacher carries out the teaching process through the notion, albeit unconscious, of work as a creative act, even in precarious situations, that is, the teacher recognizes herself in what she does and makes it possible for the student to create social bonds and learning.
References
ALEXANDRE, Ivone Jesus. Migração haitiana: um estudo etnográfico com crianças, pais, professores em escolas públicas de Sinop MT. Áskesis – Revista dos discentes do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar. Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 208-217, jul-dez, 2017.
ALEXANDRE, Ivone Jesus; ABRAMOWICZ, Anete. Inserção escolar: Crianças migrantes do Haití nas creches e escolas de Sinop MT. Périplos: Revista de Estudos sobre Migrações. Brasília, v. 1, n. 1, p. 184-197, 2017.
ALVES, Wanderson Ferreira; FUSARI, José Cerchi. A formação contínua e a batalha do trabalho real: um estudo a partir dos professores da escola pública de ensino médio. Trabalho & Educação, v. 18, n. 2, p. 81-95, 2009.
AZEVEDO, Rômulo Sousa de. Há um campo de estudo sobre educação e migrações em Goiás? O desenvolvimento de uma área de pesquisa. In: CAVALCANTE, Cláudia Valente et al. (Orgs.). Educação, Migração e Diversidade na Contemporaneidade. São Carlos: Pedro e João Editores, 2022, p. 75-92.
AZEVEDO, Rômulo Sousa de; AMARAL, Cláudia Tavares do. As dimensões da docência no ensino às crianças imigrantes e refugiadas: estudo de caso com professoras em Goiânia. Inter-Ação. Goiânia, v. 46, n. 2, 762-777, 2021.
COTINGUIBA, Marília Lima Pimentel; COTINGUIBA, Geraldo Castro. Imigração haitiana para o Brasil: os desafios no caminho da educação escolar. Pedagógica: Revista do programa de Pós-graduaçao em Educaçao-PPGE. Chapecó, v. 16, n. 33, p. 61-88, 2014.
DAMASIO, Marcia Jose; RODRIGUES, Marilda Merência. Os imigrantes chegam às escolas... e as políticas públicas? Revista Teias. Rio de Janeiro, v. 23, n. 69, p. 147-163, 2022.
GOIÂNIA. Lei nº 9. 606 de 24 de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação de Goiânia dá outras providências. Prefeitura de Goiânia. Disponível em: https://www.goiania.go.gov.br/html/gabinete_civil/sileg/dados/legis/2015/lo_20150624_000009606.html. Acesso em: 25 jun. 2023.
MARX, Karl. O Capital: crítica da Economia Política. Livro 1. São Paulo: Boitempo, 2013.
MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António. O estudo de caso como estratégia de investigação em educação. EduSer. Bragança-Portugal, v. 2, n. 2, 2010.
MOTTA, Vânia Cardoso da; LEHER, Roberto. Trabalho docente no contexto do retrocesso do retrocesso. RTPS-Revista Trabalho, Política e Sociedade. Nova Iguaçu, v. 2, n. 3, p. 243-258, 2017.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade. Campinas, v. 25, p. 1127-1144, 2004.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. O imigrante na política educacional brasileira: um sujeito ausente. Praxis Educativa. Ponta Grossa, v. 15, p. 1-15, 2020.
SAMPAIO, Maria das Mercês Ferreira; MARIN, Alda Junqueira. Precarização do trabalho docente e seus efeitos sobre as práticas curriculares. Educação & Sociedade. Campinas, v. 25, p. 1203-1225, 2004.
SANTOS, Eloísa Helena. Ciência e cultura: uma outra relação entre saber e trabalho. Trabalho & Educação. Belo Horizonte, v. 7, p. 119-130, 2000.
SCHWARTZ, Yves. Conceituando o trabalho, o visível e o invisível. Trabalho, Educação e Saúde. Rio de Janeiro, v. 9, p. 19-45, 2011.
SILVA, Letícia Batista. TRABALHO. RTPS-Revista Trabalho, Política e Sociedade. Nova Iguaçu, v. 2, n. 2, p. 187-201, 2017.
SILVA, Sidney de Souza; MELLO, Heloísa Augusta Brito de. Estigma e preconceito na escola: relatos de imigrantes. Polifonia. Cuiabá, v. 25, n. 37.2, p. 292-310, jan-abr, 2018.
SME – Secretaria Municipal de Educação de Goiânia. Linhas Guias – Orientações para recepção e acolhimento às crianças/estudantes imigrantes na RME de Goiânia. 2023.
TRINDADE, Danielle da Silva; COTINGUIBA, Marília Lima Pimentel. Políticas educacionais para migrantes e refugiados: do direito à educação. Revista Foco. Curitiba, v. 16, n. 3, p. 1-17, 2023.
VATIN, François. Marx et le travail: acte créateur et instrument d’aliénation. Tradução de Wanderson Ferreira Alves. Revue du MAUSS, 6 février 2010.