Preparation for the Brazilian National Student Performance Exam
the impact of the rankings on teaching work and guidelines of private higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.29404/rtps-v8i13.844Keywords:
Higher Education, Large-Scale External Assessment, Teaching Work, Historical-Critical PedagogyAbstract
The article analyzes the impacts of the preparation process for the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) on teaching work and the internal guidelines of one private higher education institution. Referenced in the Historical-Dialectical Materialist method, it highlights that ENADE has become the protagonist of the National Higher Education Assessment System of Brazil, conditioning the daily life of higher education Institutions, especially private ones, which causes concern and demands from the Dean's Office. of the investigated institution. Note that students' preparatory activities for ENADE are focused on classes submitted to external assessment, in parallel to the curricular matrix, through workshops and lectures. This process places a burden on professionals who find themselves in a scenario of excessive demands for good results in external evaluation.
References
ARAÚJO, Bruna Lívia Timbó De; CÂMARA, Jackson Balthazar De Arruda; LIMA, Aline Maiara Silva; COSTA, Gleimiria Batista Da; MAGRO, Eleonice De Fátima Dal; e AGUIAR, Sandra Da Cruz Garcia Do Espírito Santo. Recredenciamento das IES junto ao SINAES: Uma análise do conceito obtido nas dimensões pela Universidade Federal de Rondônia no último processo. Anais Eletrônicos In: XVI Colóquio Internacional De Gestão Universitária. 16. Peru, nov. 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/171056. Acesso em: 08 de set. de 2021.
ASSIS, Lúcia Maria De. Avaliação institucional e trabalho docente: repercussões, desafios e perspectivas. RBPAE, v. 32, n. 2, p. 527 - 548 maio./ago. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/63570/38379. Acesso em: 01 jan. 2022.
BORGES, Maria Creusa de Araújo. A visão de educação superior do Banco Mundial: recomendações para a formulação de políticas educativas na América Latina. RBPAE, v. 26, n. 2, p. 367-375, maio/ago. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19722. Acesso em: 08 de set. de 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução nº 510 de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio, 2016a. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22917581. Acesso em: 06 nov. 2020.
BRITO, Márcia Regina Ferreira De. O SINAES e o ENADE: Da concepção à implantação. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 13, n. 3, p. 841-850, nov. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000300014. Acesso em: 12 de jul. de 2021.
CALDERÓN, Adolfo Ignacio; POLTRONIERI, Heloisa; BORGES, Regilson Maciel. Os rankings na educação superior brasileira: políticas de governo ou de estado? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [online]. v. 19, n. 73. Rio de Janeiro. p. 813-826, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000500005. Acesso em: 14 de jul. de 2021.
CANAN, Silvia Regina; ELOY, Vanessa Taís. Políticas de avaliação em larga escala: o ENADE interfere na gestão dos cursos? Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 3, set./dez. p. 621-640, 2016. Disponível em https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8996. Acesso em: 13 de out. 2021.
CARVALHO, Alexey. A influência da globalização na educação Superior. RISUS – Journal on Innovation and Sustainability, São Paulo, v. 10, n.4, p. 54-66, nov./dez., 2019. DOI: https://doi.org/10.23925/2179-3565.2019v10i4p54-66.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação como instrumento da formação cidadã e do desenvolvimento da sociedade democrática: por uma ético-epistemologia da avaliação. In: RISTOFF, D. I. (org.). Avaliação participativa: perspectivas e debates. Brasília: INEP, 2005. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/489018/Avalia%C3%A7%C3%A3o+participativa+perspectivas+e+desafios/65f743ea-cae5-49c3-9248-d9cb3f170374?version=1.1. Acesso em: 05 de out. 2021.
FELDMANN, Taise; SOUZA, Osmar de. A governamentalidade e o Exame Nacional de Desempenho de Estudantes – ENADE. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas [on-line], v. 21, n. 3, p. 1017-1032, nov. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000300017. Acesso em 10 de jan. de 2022.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os empresários e a política educacional: Como Proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, n. 1, p. 48-59, jun. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v6i1.12594. Acesso em: 05 de out. 2021.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE). [2021]. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/enade. Acesso em: 19 de ago. de 2021
MARTINS, Leandro Gonçalves; LORANDI, Paulo Aangelo. As influências do ENADE na prática docente: um estudo em cursos superiores de administração em Santos/SP. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 22, n. 36, jan./jul. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/7527. Acesso em: 13 out. 2021.
MARTINS, Ligia Márcia. As aparências enganam: divergências entre o materialismo histórico dialético e as abordagens qualitativas em pesquisa. Anais Eletrônicos In: Reunião Anual Da ANPED, 2006. Caxambu. Caxambu, v. 29, p. 1-17, 2006.
NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
PEREIRA, João Junior Bonfim Joia; FRANCIOLI, Fatima Aparecida de Souza. Materialismo Histórico-dialético: Contribuições para a teoria histórico-cultural e a pedagogia histórico-crítica. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Londrina, v. 3, n. 2, p. 93-101, dez 2011. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9456/6888. Acesso em: 01 abr. 2020.
RIBEIRO, Elisa Antônia. As atuais políticas públicas de avaliação para a educação superior e os impactos na configuração do trabalho docente. Avaliação, Campinas, SP, v. 17, n. 2, p. 299-316, jul. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/JhBRyRHhBnQxSGyVvpYz7yD/?format=pdf. Acesso em: 12 de out. 2021.
ROTHEN, José Carlos; SCHULZ, Almiro. SINAES: Do documento original à legislação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba/PR, v. 7, n. 21, p.163-180, maio-ago. 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116806010. Acesso em: 15 de jul. de 2021.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas/SP: Autores associados, 2019.
SCHLICKMANN, Raphael; ROCZANSKI, Carla Regina Magagnin; AZEVEDO, Paola. Provão X ENADE: uma análise comparativa. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/61488/PROV%c3%83O%20X%20ENADE%20UMA%20AN%c3%81LISE%20COMPARATIVA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 jun. 2021.
SECCHI, Leonardo. Políticas Públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. 2 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
SILL, Emerson Adriano; VIEIRA, Lucas Henrique Dos Santos; SILVA, Luiz Carlos Ramos Da. Métodos de preparação para o ENADE no curso de administração. Revista online De Magistro de Filosofia, v. X, n. 21, p. 54-72, jan./jun., 2017. Disponível em: https://www.catolicadeanapolis.edu.br/revistamagistro/wp-content/uploads/2017/04/m%c3%a9todos-de-prepara%c3%a7%c3%a3o-para-o-enade-no-curso-de-administra%c3%a7%c3%a3o.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.
SILVA, Ortiz Coelho Da. ENADE como instrumento de avaliação da educação superior: a necessidade de se refletir a ideia de “qualidade” a partir de indicadores. In: ANAIS VII CONEDU. 7., Campina Grande. Anais eletrônico [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/68491. Acesso em: 19 ago. 2021.
SILVA, Taís Duarte; MIRANDA, Gilberto José; FREITAS, Sheizi Calheira. Ações institucionais preparatórias para o ENADE nos cursos de ciências contábeis. Revista Universo Contábil, v. 13, n. 1, p. 65-84, abr. 2017. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/5490. Acesso em: 13 out. 2021.
SOUSA, Beatriz Pereira Batista de; SOUSA, José Vieira de. Resultados do ENADE na gestão de cursos de licenciaturas: um estudo de caso. Estudos em avaliação educacional, São Paulo, v. 23, n. 52, p. 232-253, maio/ago. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae235220121938. Acesso em: 26 de jul. de 2021.
SOUZA, Sandra Zákia Lian De; OLIVEIRA, Romualdo Portela De. Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, p. 873-895, set., 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v24n84/a07v2484.pdf. Acesso em: 01 abr. 2020.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.