The indigenist education policies and the indigenous teacher as intellectual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29404/rtps-v8i13.682

Keywords:

Educação Escolar Indígena, Educação Territorializada, Intelectual Indígena

Abstract

The article aims to reflect on the protagonism of indigenous teachers, considering them as important articulators of the implementation of the indigenous school. The indigenous teacher is understood here as an intellectual forged in the perspective of the oral tradition and cultural aspects of his people, whose ethnic belonging is closely related to their stories of struggles and resistances. The methodology used for the proposed analysis is of a qualitative nature with an emphasis on documental and bibliographical analysis and an ethnographic field approach intermediated by dialogues with indigenous teachers Tentehar Guajajara. As a result, it is concluded that the  indigenous teacher is the subject who occupies a field of action in which traditional knowledge linked to his people is articulated with Western knowledge linked to non-indigenous society

Author Biographies

Daniela de Fátima Ferraro Nunes, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA), Mestra em Andropologia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Atua como Professora da Universidade Estadual do Maranhão e integra a Rede Universitas/Br.

Vera Lúcia Jacob Chaves, Universidade Federal do Pará (UFPA), Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com P´ós-Doutorado pela Universidade de Lisboa (UL, Portugal) e pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é Professora Titular aposentada do Instituto de Ciências da Educação da UFPA, onde permanece como integrante do quadro docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, orientando dissertações de mestrado e teses de doutorado. É pesquisadora Bolsista Produtividade Nível 1D do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq); é líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior (GEPES); é vice-coordenadora do GT-11 - Políticas da Educação Superior da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pequisa em Educação (ANPEd). É coordenadora geral da Rede UNIVERSITAS/BR. 

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Published

2023-07-31

How to Cite

Nunes, D. de F. F., & Chaves, V. L. J. (2023). The indigenist education policies and the indigenous teacher as intellectual. RTPS - Revista Trabalho, Política E Sociedade, 8(13), e–682. https://doi.org/10.29404/rtps-v8i13.682