Participar num estudo de aula: A perspetiva dos professores

Autores

  • Marisa Quaresma Universidade de Lisboa
  • João Pedro da Ponte Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.69906/GEPEM.2176-2988.2017.138

Palavras-chave:

Estudo de aula, Desenvolvimento profissional, Abordagem exploratória, Formação contínua, Ensino Básico

Resumo

O estudo de aula é um processo de desenvolvimento profissional originário da cultura japonesa, onde está profundamente enraizado. Muitas adoções noutros países procuram seguir exatamente o que se faz no Japão. Contudo, os processos de ensino-aprendizagem são marcados pelas culturas nacionais e isso tem levado a investigar as adaptações necessárias para a adequação do estudo de aula a diferentes contextos. Assim, o nosso objetivo é saber o modo como participantes em estudos de aula em Portugal percecionam este processo formativo no que respeita à sua dinâmica e à perspetiva curricular. Apresentamos uma conceção geral sobre estudos de aula bem como as adaptações feitas nos estudos que desenvolvemos. Ilustramos com um exemplo realizado com professores do 1.º ciclo do ensino básico, referindo o balanço feito pelos participantes. Terminamos com uma discussão sobre as adaptações feitas neste processo formativo, procurando sistematizar a razão de ser das suas potencialidades.

Referências

DOIG, B.; GROVES, S. Japanese lesson study: Teacher professional development through communities of inquiry. Mathematics Teacher Education and Development, Australia, v. 13, n.1, p.77–93, 2012.

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (Org.),Handbook of research on teaching. New York, NY: MacMillan, 1986. p. 119-161.

FERNANDEZ, C.; YOSHIDA, M. Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Mahwah, NJ:Lawrence Erlbaum, 2004.

FUJII, T. Implementing Japanese Lesson Study in foreign countries: Misconceptions revealed.Mathematics Teacher Education and Development, Australia, v. 16, n. 1, p.65–83, 2014.

FUJII, T. Designing and adapting tasks in lesson planning: a critical process of Lesson Study. ZDM Mathematics Education, Netherlands, v. 48, n.4, p.411-423, 2016.

LEWIS, C. Lesson study: A handbook of teacher-led instructional improvement. Philadelphia: Research for Better Schools, 2002.

LEWIS, C. How does lesson study improve mathematics instruction? ZDM Mathematics Education, Netherlands, v. 48, n.4, p.571-580, 2016.

LEWIS, C.; PERRY, R. Lesson study to scale up research-based knowledge: A randomized, controlled trial of fractions learning. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, VA, v. 48, n.3, p. 261-299, 2017.

MATA-PEREIRA, J.; PONTE, J. P. Desenvolvendo o raciocínio matemático: Generalização e justificação no estudo das inequações. Boletim GEPEM, Seropédica, RJ, v. 62, p. 17-31, 2013.

MURATA, A. Introduction: Conceptual overview of lesson study. In: HART, L. C.; ALSTON, A.S.; MURATA, A. (Orgs.), Lesson study research and practice in mathematics education. New York, NY: Springer, 2011. p.1-12.

NCTM. Princípios e normas para a Matemática escolar. Lisboa: APM, 2007.

NI SHUILLEABHAIN, Aoibhinn; SEERY, Aidan. Enacting curriculum reform through lesson study: a case study of mathematics teacher learning. Professional Development in Education. P.1-15, 2017 (DOI: 10.1080/19415257.2017.1280521) (<http://www.tandfonline.com/eprint/MFYDSIdPgc6SSBTzNnQV/full>, Acesso em: 18/04/2017)

PONTE, J. P. Investigar a nossa própria prática. In GTI (Org.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p.5-28.

PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In GTI (Org.), O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005. p.11-34.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA, M. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 868-891, 2016.

SHIMIZU, Y. Working at the intersection of research and practice: A perspective on the study and improvement of mathematics lessons. In: STEINLE, V.; BALL, L.; BARDINI, C. (Orgs.), Mathematics education: Yesterday, today and tomorrow. (Proceedings of the 36th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australia). Melbourne, VIC: MERGA, 2013. p. 2-12. Notas. Disponível em:

<https://www.merga.net.au/documents/Shimizu_MERGA36-2013.pdf>. Acesso em: 18/04/2017.

SHIMIZU, Y. Aspects of mathematical teacher education in Japan: Focusing on the teachers’ roles.Journal of Mathematics Teacher Education. Netherlands, v. 2, p. 107-116, 1999.

SHIMIZU, Y. Lesson study in Mathematics education. In: LERMAN, S. (Ed.), Encyclopedia of mathematics education Dordrecht: Springer, 2014. p.358-360.

STIGLER, J.; HIEBERT, J. The teaching gap. New York, NY: Free Press, 1999. TAKAHASHI, A. Beyond show and tell: Neriage for teaching though problem solving – Ideiasfrom Japanese problem-solving approaches for teaching mathematics. In: ICME, n. 11, 2008, Monterey, Mexico (Paper presented at topic Group 19: Research and development in problem solving mathematics education). Notas. Disponível em: <http://tsg.icme11.org/document/get/827>. Acesso em: 18/04/2017.

TAKAHASHI, A. Supporting the effective implementation of a new mathematics curriculum: a case study of schoolbased lesson study at a Japanese public elementary school. In: LI, Y.;LAPPAN, G. (Ogs.). Mathematics curriculum in school education. Dordrecht: Springer, 2014. p.417–441.

TAKAHASHI, A.; MCDOUGAL, T. Collaborative lesson research: Maximizing the impact of lesson study. ZDM Mathematics Education, Netherlands, v. 48, n. 4, p. 513-526, 2016.

WAKE, G.; SWAN, M.; FOSTER, C. Professional learning through the collaborative design of problem-solving lessons. Journal of Mathematics Teacher Education. Netherlands, v. 19, n. 2-3, p. 243-260, 2016.

Downloads

Publicado

01-06-2017

Como Citar

QUARESMA, M. .; PONTE, J. P. da . Participar num estudo de aula: A perspetiva dos professores. Boletim GEPEM, [S. l.], n. 71, p. 98–113, 2017. DOI: 10.69906/GEPEM.2176-2988.2017.138. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/138. Acesso em: 23 out. 2024.

Edição

Seção

Artigos