Oportunidades de aprendizagens docentes ao utilizar materiais curriculares educativos
DOI:
https://doi.org/10.69906/GEPEM.2176-2988.2016.102Palavras-chave:
Materiais curriculares educativos, Oportunidade de aprendizagem, Ensino de matemáticaResumo
Este estudo tem o objetivo de caracterizar oportunidades de aprendizagens identificadas por professores de Matemática ao utilizar materiais curriculares educativos, ou seja, materiais didáticos que, além de visar o aprendizado do aluno, possuem elementos que visam a aprendizagem do professor. Para isso, duas professoras foram entrevistadas após utilizar estes materiais nas suas práticas pedagógicas. A partir da análise dos dados, foi possível caracterizar oportunidades de aprendizagens relacionadas à abordagem comunicativa na sala de aula, oportunidades de aprendizagens relacionadas aos cenários para investigação e relacionadas ao desenvolvimento profissional.
Referências
BAIRRAL, M. A.; VIANA, M.; HONORATO, V.; SETTIMY, T. O uso de materiais curriculares educativos online na formação continuada de professores de matemática. VI EEMAT, Rio de Janeiro, 2014.
BALL, D. L.; COHEN, D.. Reform by the Book: What Is - or Might Be - the Role of Curriculum Materials in Teacher Learning and Instructional Reform?. Educational Researcher, Vol. 25, n. 9, p. 6-8, 1996.
BORKO, H. Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational researcher, v. 33, n. 8, p. 3-15, 2004.
CHARMAZ, K. Constructing Grounded Theory: a practical guide through qualitative analysis. Londres: Sage, 2006.
CHOPPIN, J. Learned adaptations: Teachers’ understanding and use of curriculum resources. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 14, n. 5, p. 331-353, 2011.
DAVID, M. M.; WATSON, N. Participating in what? Using situated cognition theory to illuminate differences in classroom practices. In: WATSON, A.; WINBOURNE, P. (Ed). New directions for situated cognition in mathematics education. New York: Springer, p. 31-58. 2008.
DAVIS, E. A.; KRAJCIK, J. S. Designing Educative Curriculum Materials to Promote Teacher Learning. Educational Researcher, v. 34, n. 3, p.3-14, 2005.
DAVIS, E. A.; NELSON, M.; BEYER, C. Using educative curriculum materials to support teachers in developing pedagogical content knowledge for scientific Modelling. In: Proceedings of the NARST 2008 Annual Meeting. 2008. p. 3-8.
DENZIN, N.K.; LINCOLN. Introduction. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, p. 1 – 29, 2005.
FONTANA, A.; FREY, J. H. The Interview From Neutral Stance to Political Involvement.In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, p. 695 – 728, 2005.
HOYLES, C.; NOSS, R.; VAHEY, P.; ROSCHELLE, J. Corner stone Mathematics: designing digital technology for teacher adaptation and scaling. ZDM, v. 45, n. 7, p. 1057-1070, 2013.
KRUMMHEUER, G. Representation of the notion ‘‘learning-as-participation’’ in everyday situations of mathematics classes. ZDM Mathematics Education, vol. 43, p. 81–90, 2011.
LAVE, J. Teaching, as learning, in Practice. Mind, Culture, and Activity, v. 3, n. 3, p. 149-161, 1996.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.
LLOYD, G. M. School mathematics curriculum materials for teachers’ learning: Future elementary teachers’ interactions with curriculum materials in a mathematics course in the United States. ZDM Mathematics Education, v. 41, n. 6, p. 763-775, 2009.
MORTIMER, E. F.; PHIL S. Atividade Discursiva nas Salas de Aula de Ciências: Uma Ferramenta Sociocultural para Analisar e Planejar o Ensino. Investigações em Ensino de Ciências. Revista Investigativa sobre o Ensino de Ciências, v.7, n3, p. 283-306, 2002.
REMILLARD, J.; BRYANS, M. Teachers' orientations toward mathematics curriculum materials: Implications for teacher learning. Journal of Research in Mathematics Education.35(5), p. 352-388, 2004.
WATSON, A.; WINBOURNE, P. Introduction. In: WATSON, A.; WINBOURNE, P. (ORG) New directions for situated cognition in mathematics education. New York: Springer, p. 1-12. 2008.
WENGER, E. Comunities of Pratices Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.